Ett av Irans kommersiella flygbolag, Mahan Air köpte ett brittisk-tillverkat flygplan i förra veckan i syfte att använda det för att lyfta iranska soldater och transportera iranska vapen till Syrien för att stödja sin hårt ansatta bundsförvant Bashar al-Assad, avslöjar nyhetssajten International Business Times (IBT) på onsdagen.
”Att ett iranskt företag köper detta flygplan utgör ett klart brott mot kärnteknikavtalet mellan iranska regimen och världens sex stormakter från den 14 juli i år, där Teheran går med på att begränsa delar av sitt kärnteknikprogram i utbyte mot sanktionslättnader”, sade högt uppsatta amerikanska tjänstemän och advokater som hanterar frågor om efterlevnad av sanktioner, enligt IBT.
”Tillfälliga sanktionslättnader … som antagits omfattar för närvarande inte försäljning eller uthyrning av flygplan till Iran”, sade Betsy Bourassa, en representant för amerikanska finansdepartements enhet för terrorism och finansiell underrättelse i Washington. En företrädare för det amerikanska utrikesdepartementet säger till IBT att man var medveten om försäljning och håller på att utreda affären.
Villkoren i det internationella avtalet hindrar iranska regimen från att köpa flygplan från amerikanska och europeiska företag. Samtidigt får amerikanska och europeiska företag inte sälja flygplan till Iran, tills dess att inspektörer från Internationella atomenergiorganet (IAEA) verifierar att iranska regimen har börjat rulla tillbaka sitt kärnteknikprogram, enligt advokater på Sheppard Mullin som är specialiserade på sanktioner. IBT rapporterar att dess försök nå iranska regimens UD i Teheran för kommentar blev aldrig besvarat.
Experter berättade för IBT att ett brott mot avtalet kan försena genomförandet av kärntekniköverenskommelse,
”Detta skulle kunna påverka hur lättnader av Iransanktioner genomförs”, sade en advokat som talade på villkor av anonymitet för att undvika komplicera sina kunders affärer med Iran.
Amerikanska finansdepartementet tillkännagav i oktober 2011 att Mahan skulle straffas för sitt ekonomiska, materiella och tekniska stöd till Revolutionsgardets Quds-styrka. Flygbolaget anklagades också för att ha transporterat medlemmar från Quds-styrkan som anklagades för delaktighet i en misslyckad terrorattentat mot Saudiarabiens nuvarande utrikesminister och tidigare ambassadör till USA, Adel al-Jubeir.
Mahan Airs nära samordning med Quds-styrkan, som i hemlighet transporterar agenter, vapen och kapital på sina flygningar, avslöjar ännu en dimension av revolutionsgardets omfattande infiltrering i Irans kommersiella sektor i syfter att underlätta sitt stöd för terrorism”, sade David Cohen, USA:s statssekreterare för terrorism och finansiell underrättelse, vid en pressträff i Washington då.
Mahans flygningar lyfter från Teheran och Abadan, en stad i södra Iran, vid ospecificerade tider och utan offentliga slutdestinationer. Flygplanen försvinner ofta från radarsystem när de går in på syriska luftrummet. Radar visar sedan att dem har landat i Damaskus, rapporterar IBT.
Privata flygregister visar att Mahan har köpt planet från en individ som är heter A. Grundlingh den 15 oktober i år. Innan Mahan Airs köp, ägde flera andra europeiska flygbolag planet, bland de det svenska flygbolaget Malmö Aviation.
FFFI rapporterade tidigare i år att amerikanska finansdepartementet straffar det Irakbaserade flygbolaget Al-Naser Airlines samt den syriska affärsmannen Issam Shammout och hans företag Sky Blue Bird Aviation baserade i Arabemiraten för stöd till Mahan Air.