Två europeiska försäkringsbolag har slutat försäkra tankfartyg som är involverade i handel med iransk olja, rapporterar Reuters exklusivt på fredagen.
Den brittiska nyhetsbyrån hänvisar till dokument som den har kommit över och beskriver åtgärden som det första i sitt slag efter att EU införde nya tuffare sanktioner mot Iran i juli detta år.
Reuters har tidigare rapporterat om att tankfartyg som drivs av Hongkongbaserade Titan Petrochemicals Group Ltd använts för att lagra iransk olja för världens största oljehandlare Vitol och det mindre kända rederiet Glammarine.
Dokument visar att de båda försäkringsbolagen inte var beredda att riskera en granskning om möjligt sanktionsbrott trots att EU:s nya sanktioner förbjuder försäkringsbolag baserade i väst från att erbjuda försäkringar för tankfartyg som transporterar, snarare än lagrar, iransk olja.
”Titans agerande bryter mot andan om inte ordalydelsen av de amerikanska och europeiska sanktionerna mot Iran”, citeras Mike Salthouse, chef för North Insurance Management, med att säga i ett dokument från 14 september på North of England P&I Associations vägnar.
North of England P&I Association är Titans största försäkringsgivare.
” Vi har dragit slutsatsen att det skulle finnas en stor sannolikhet för ytterligare brott mot sanktionerna om föreningen skulle fortsätta tillhandahålla försäkring till Titans flotta,” står det i dokumentet från 14 september.
Även Gard, världens näst största marina försäkringsbolag, slutade att erbjuda försäkringar till transport- och oljelagringsföretagen, enligt ett dokument från Titans försäkringsgivare av den sjunde september. Det hade dock erbjudit försäkring till ett av företagets oljelagringsfartyg till havs.
Både europeiska försäkringsbolagen avböjde att kommentera dokumenten för Reuters som skriver att representanter för Titan inte kunde nås för en kommentar.