Världens största containerrederi inom containerfrakt, Maersk Line, har slutat trafikera iranska hamnar till följd av sanktionerna från USA och EU, sade en taleskvinna på tisdagen.
Många av Irans import, inklusive livsmedel och konsumentvaror, transporteras med container och bulkfartyg via sjövägen.
Mat och konsumtionsvaror är inte måltavla för sanktioner. Ett växande antal västerländska företag, särskilt sjöfartsföretag, drar sig nu tillbaka från att handla med Iran på grund av komplexiteten i affärserbjudanden samtidigt som man fruktar att förlora affärer någon annanstans.
”Maersk Line har upphört transporter till Iran”, sade en taleskvinna för enheten för danska gruppen AP Möller Maersk.
”Detta är ett pragmatiskt beslut på grundval av en bedömning av att balansera fördelarna med att göra begränsade affärer med Iran mot risken för skadliga affärsmöjligheter på andra ställen i synnerhet USA”
Under de senaste dagarna har Irans valuta, rial, förlorat en tredjedel av sitt värde gentemot dollarn.
För prästerskapet, som möter hot om krig från utlandet och dämpad missnöje hemma, är ett angeläget problem att förhindra destabiliserande ekonomiska krisen.
”Maersk Line kommer att behålla en vilande affärsenhet i Iran och kommer att se att återuppta verksamheten när sanktionerna lättas.”
Under 2011 svartlistade USA stora iranska hamnoperatör Tide Water Oil Co, som driver sju terminaler i Iran, inklusive den största containerhamnen Bandar Abbas. Detta ledde Maersk Line till suspenderade verksamheten vid flera hamnar.
Maersk Line stoppade transporter till och från Bushehr i slutet av september sade taleskvinna.